Czy uprawianie sportu jest rzeczywiście zdrowe?

Od wieków wiadomo, że regularny ruch jest lepszym remedium na wszelkie bolączki niż prawie wszystkie lekarstwa przeciwbólowe dostępne w aptece bez recepty. Ludzie aktywni fizycznie rzadziej zapadają na różnego rodzaju choroby takie jak cukrzyca, choroby układu krążenia czy nowotwory (co, jak wskazują pewni naukowcy, może okazać się tylko zbiegiem okoliczności, jednak warto wziąć to pod rozwagę).

Poza tym ruch ma pozytywny wpływ także na zdrowie psychiczne człowieka. Osoby aktywne cechują się większym opanowaniem, ich mózgi są bardziej wydajne i kreatywniej podchodzą do rozwiązywania napotkanych przeszkód. Mówi się, że najlepszym sposobem na uniknięcie depresji jest poświęcenie kilku godzin w tygodniu na ćwiczenia. Codzienna aktywność fizyczna pozwala ponadto uniknąć wahań nastrojów, podobno zapewnia spokojny sen oraz poprawę wydolności. Może nawet usunąć chroniczne poczucie nudy.

Wygląd jest dzisiaj jednym z elementów składających się na sukces

O ile bez drogich operacji plastycznych nie jesteśmy w stanie wpłynąć na naszą fizjonomię, to kształtowanie zdrowej i atrakcyjnej sylwetki jak najbardziej leży już w naszej gestii. Z badań wynika, że osoby szczupłe są powszechnie postrzegane jako jednostki dbające o siebie, a przez to wzbudzają większą sympatię. Są też lepiej postrzegane przez pracodawców, którzy uważają ludzi smukłych za bardziej pracowitych. Jest w tym ziarno prawdy, bo osoby regularnie zażywające ruchu charakteryzują się większym optymizmem, a to właśnie ta cecha, a nie szczupła sylwetka, pozwala im zyskać przychylność rekruterów.

Dobre pierwsze wrażenie zwykle oparte jest na atrakcyjnym wyglądzie

Uprawianie sportu wiąże się nie tylko z zaletami. Do podstawowych wad ćwiczeń można zaliczyć ewentualne wystąpienie kontuzji oraz zwyrodnień układu kostnego. Mitem jest, że dzięki wzmożonemu wysiłkowi fizycznemu można w szybki sposób zrzucić zbędne kilogramy. Z badań wynika, że zwiększenie spalania kalorii powoduje wzrost zapotrzebowanie na nie. W wyniku katorżniczej pracy wykonanej na siłowni czy podczas długodystansowego biegania, osoby otyłe odczuwają tylko większy apetyt  i zwyczajnie więcej jedzą. Tylko nielicznie potrafią zachować dyscyplinę, która będzie opierać się na większej ilości ćwiczeń i zmniejszeniu spożywanych porcji.

Naukowcy zajmujący się problemem wpływu sportu na zdrowie człowieka doszli do ciekawych wniosków. Lepszym dla organizmu jest regularne spacerowanie połączone z lekką gimnastyką (może to być zwykłe rozciąganie lub jedna ze wschodnich dyscyplin np. tai chi czy joga). Ponadto sport nie jest w stanie uchronić nikogo przed chorobami układu krążenia czy rakiem. Pomijając ich genetyczne uwarunkowania, głównymi powodami jest przede wszystkim zła dieta i stała ekspozycja na toksyny (różnego rodzaju szkodliwe pyły, metale ciężkie, substancje toksyczne jak również  dym tytoniowy). Jasno z tego wynika, że umiarkowany wysiłek jest lepszy od intensywnego sportu.